Claudio Cionini - industriál ze sna
Claudio Cionini - Válcovna, akryl na plátně, 2020 - Válcovna pásů Aperam Châtelet, Belgie, 2014
Celou tu dobu jsem věděl, že to bude skvělý. Už když jsem si přes vrátka přebíral obrovskou krabici s nápisem FRAGILE, tušil jsem, že tohle bude něco výjimečného. Co na mne ale čekalo uvnitř, mi vyrazilo dech.
S italským malířem Claudiem Cioninim (1978) jsem se seznámil před dvěma lety, když jsem na instagramu úplnou náhodou narazil na dva famózní industriální obrazy, jejichž obsah mi ale byl podezřele povědomý. Jeden vyobrazoval vysoké pece v mariupolské huti Iljič, druhý nezapomenutelnou průmyslovou krajinu Doněcku. A skutečně, tyhle dva obrazy byly interpretací mých fotografií z let 2012 a 2015.
Absolvent fakulty výtvarných umění ve Florencii Claudio Cionini byl fascinován industriálem již od dětství – může za to jednak jeho rodné město Grosseto, dříve obklopené četnými rudnými doly a také nedaleký, dnes již post-industriální přístav Piombino, ve kterém momentálně žije a tvoří. A byly to právě malby z Piombina, které byly k vidění na kolektivní výstavě „Nuovi pittori della realtà“ (Noví malíři reality) v Milánu, nebo na výstavě „RUST! Fabbrica-Città-Memoria“ (Rez! Továrna-Město-Paměť) v Pontedeře. Jeho kompletní biografii a dílo si prohlédněte na www.claudiocionini.com .
Claudio Cionini - Válcovna, akryl na plátně, 2020 - Válcovna pásů TATA Steel IJmuiden, Holandsko, 2011
S Claudiem jsem si znovu začal psát na začátku léta 2020. Vyhlášená toskánská Galleria Piero Della Francesca v Arezzu ho požádala, aby pro jejich prostory vytvořil zcela nový korpus prací s industriální tématikou. A tak jsem byl osloven, zda by mohl použít několik mých fotografií coby předlohu k tomuto cyklu.
Claudio si nakonec vybral snímky z holandské válcovny Tata Steel IJmuiden, ukrajinské železárny Evraz DMZ Petrovskogo a belgické ocelárny Aperam Châtelet. K lepší práci jsem mu je zaslat ve vysokém rozlišení s tím, že mi pak jeden obraz z celého souboru akrylů na plátně věnuje. Nadšeně souhlasil.
Claudio Cionini - Válcovna, akryl na plátně, 2020 - Válcovna pásů TATA Steel IJmuiden, Holandsko, 2011
Uplynuly dva měsíce a já vrávorám chodbou s objemnou krabicí do obýváku. Je těžká a mnohem větší, než jsem čekal.
Zuřivě rozřezávám izolepu, vyhřezávají na mne nekonečné metry bublinkové fólie, zrníčka polystyrenu jsou všude po pokoji. A tam, uprostřed tratoliště obalových materiálů, se najednou zaskví obrovské plátno, to nejlepší plátno, jaké jsem od tohoto italského, cenami ověnčeného, malíře viděl – „Válcovna“, akryl, 120x80cm, 2020, s věnováním.
Claudio Cionini - Válcovna, akryl na plátně, 2020 - Válcovna pásů Aperam Châtelet, Belgie, 2014
Hluboce pohnut obcházím toto podivuhodné dílo a lámu si hlavu nad tím, jak jsem k tomu všemu vlastně přišel. Vždyť mým jediným cílem byla po všechny ty roky jen dokumentace těžkého průmyslu pro další generace. Žádné umění, žádné výhody, žádné uznání. Nic z toho jsem neočekával. Jen doly a hutě.
A teď tohle. Napočítal jsem už 59 obrazů od sedmnácti umělců od amerického Středozápadu po západní Sibiř. Zvláštní pocit.
"Hledejte nejprve Boží království a jeho spravedlnost, a toto vše vám bude přidáno." (Matouš 6:33-34)
Tu obrovskou krabici už se chystám vyhodit. Dřív, než jí pes začne cupovat na kusy a lepenku pak budu sbírat po celém bytě. Až na poslední chvíli si všímám, že je na její vnitřní straně přibaleného ještě něco jiného. Další obraz! O něco menší, ale ještě krásnější. Mé milované dněpropetrovské pece, akvarel na papíře nalepený na bavlněné plátno.
Claudio Cionini - Vysoké pece, akryl na plátně, 2020 - Železárny Evraz DMZ, Ukrajina, 2015
Tohle je sen, probuzení bude jednou trpké.
Děkuju, Claudio.
Viktor Mácha
www.viktormacha.com
instagram | linkedin | facebook
Předchozí články
- Tragédie v železárnách Hrádek
- Dave Clay - chladný industriál
- Na vlně iracionality
- Ideální forma průmyslu
- Do ráje a zpět