Tragédie v železárnách Hrádek

Železárny Hrádek, střední válcovací traťŽelezárny Hrádek, střední válcovací trať - Léta Páně 2011, zlikvidována v roce 2020.

"Tahle huť přežila první světovou, druhou světovou, komouše, sametovou revoluci, jen toho slováka ne. Ten jí potopí.", procedil mezi zuby valcíř Pačes a hbitě uskočil před do běla rozpáleným sochorem, sevřel ho v obrovských kleštích a poslal mezi syčící válce. Stejně jako každý jiný pracovní den posledních 35 let na hrubé válcovně.

Ocelářské impérium slováckého miliardáře Zdeňka Zemka si nikdy na nějaký velký vztah k průmyslovému dědictví nehrálo. Začalo to tehdy válcovnou Noval na Kladně, mezi místními známou coby „Maďarka“, která zbankrotovala v roce 2005 a její historicky cenné vybavení bylo okamžitě rozprodáno do Indie. Samotná hala se pak dostala do novin v roce 2008, kdy se celá ocelová konstrukce zřítila na jednoho z našich pilných, opálených spoluobčanů během rozkrádání kovů.

Ale Novalem to neskončilo.

Temné poselství z válcovny Noval na Kladně. Temné poselství z válcovny Noval na Kladně. - 2006

Železárny Hrádek byly jedním z těch magických míst, kde na vás dýchla poetičnost starých časů. Jezdil jsem tam rád, aspoň dvakrát do roka, pozdravit všechny staré známé, poslechnout si klapot válcovny, udělat pár fotek. Tohle místo jsem jednou chtěl ukázat svým dětem.

Jenže teď je všechno v hajzlu.

Nejdřív byla v roce 2014 z provozu vyřazena středojemná válcovna, kterou roku 1913 instalovaly Škodovy závody v Plzni.

Roky míjely a na středojemnou válcovnu sedal prach a rez. Pořád ale byla dokonale nedotčená a v původním stavu.

Železárny Hrádek, poháněcí motor na střední tratiŽelezárny Hrádek, poháněcí motor na střední trati - Mimořádně cenné zařízení od firmy Škoda z roku 1913.

Předzvěst temného konce jsem začal tušit během mé loňské návštěvy. Ocelárna se tou dobou potýkala s nedostatkem šrotu do svých elektrických pecí a tak se potichoučku začalo kácet ve vlastním lese. Hned vedle hrubé válcovny, která stále ještě fungovala, najednou znatelně ubylo kolejnic úzkokolejky a dalšího původního vybavení ze začátku 20. století. Něco bylo špatně a viselo to hrozivě ve vzduchu.

A konec července 2020 všechny mé obavy naplnil.

Zpráva o definitivním uzavření hrubé válcovny přišla jako blesk z čistého nebe. Věděl jsem, že to jednou přijde, ale sám sebe jsem si u toho představoval o několik desítek let starší. Vždyť valcíři z Hrádku tady měli být navěky!

Železárny Hrádek, hrubá válcovnaŽelezárny Hrádek, hrubá válcovna - Těžká profilová trať, 2019

Jenže nebudou a nebude tu s námi ani cenné zařízení z počátku 20. století. Historicky významná středojemná válcovna byla během léta zlikvidována a roztavena v obloukových pecích přilehlé ocelárny.

Podle všeho čeká stejný osud i válcovnu hrubou, o kterou nikdo neprojevil zájem.

Železárny Hrádek, jeden z posledních valcířů v HrádkuŽelezárny Hrádek, jeden z posledních valcířů v Hrádku

Ale vždyť je to vlastně jedno, hutě stejně nikoho nezajímají.

Zelení se můžou radovat, zbavili se další. Už jen pár posledních a je to.

Všechny, dnes již historické fotky, zde.

Viktor Mácha
www.viktormacha.com
instagram | linkedin | facebook

Předchozí články

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
311621
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Milan
...pěkné to máte, já - 45 let na martince a pak elektriky, popisy pod foto jsou O.K., místopis máte zmáknutý... respekt... :-):-):-)
Jirina Putzova
z coho budeme zit a co budeme jest?
z turizmu ? vsetko sa nam ruca pred ocami uz 40 rokov. A ako tazko sa to buduje. Teraz uz niet penazi na nic. Uz nam zostane asi len Zapad, ktory nas uz uplne schlamstne
Nam teraz Nemci dali reparovat zbrane pre Ukrajinu. Takto sme skoncili. Ako taki porubci, hrozne

Ja mam pri Rokycanech rodinu, viem o com hovorite a viem ake problemy tam su uz cele roky

Hanba nasmu vedeniu, ktori si nedokazu vazit to svoje
Vlastimil Masek
Pochazim z Rokycan, coby kamenem dohodil od Hradku, kde podobny odud potkal slevarnu sede litiny (tzv Zampirky), Kovohute, Skoda Buzuluk, Skoda Dysina a jine. Od roku ´93 jsem mimo republiku, ale srdce boli kdyz vidim jak se nase tradice a um vytraci. Moc diky alespon za fotografie i kdyz uz nase deti si na tu nadheru nesahnou. Kdyz uz to nejde ekonomicky, tak alespon by se to melo zachovat jako muzejni pamatka pro dalsi generace. Oprasit, naolejovat, ci z toho udelat prostor pro nove umelce, kovare, truhlare kde by se historie spojila s novym umenim ci tak podobne. To by opet pritahlo lidi zpatky. Jen se podivejte na Depo v Plzni, ci zrestaurovane haly Techmanie v Plzni - to lidi pritahuje. Viktore, diky za Tvoji praci - takovych jako Ty se uz moc nenajde. S pozdravem, Vlasta
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace