Konec dvou velkodolů
důl ČSA / Karviná, v dálce důl Lazy - Mizející industriální architektura.
Možná to tak nakonec dopadne. Až jednou ty nekonečné lockdowny a restriktivní opatření proti covidu skončí, možná už nebude kam jet. Alespoň poslední týden tomu nasvědčuje.
23. února 2021 byl na povrch vytažen symbolicky poslední vozík černého uhlí z dolu Darkov a dnes, 27.února 2021 vyjel poslední vozík z dolu ČSA.
Je to přitom jen několik dní po definitivním zatopení podzemí dolu Rako a ukončení výroby šedé litiny ve slévárně Viadrus v Bohumíně.
důl Darkov - Mizející industriální architektura.
Tenhle scénář by pochopitelně nastal i bez koronaviru, ale to bezmocné přihlížení z poza okna mě ničí. Naštěstí jsem měl možnost oba karvinské doly během nepatrného rozvolnění v prosinci minulého roku navštívit a zdokumentovat, ale kdo ví, v jakém stavu je shledám, až to opět bude možné?
Nevěřím, že by teď stát měl přebytky financí na překotné demoliční práce. Spíš nás čeká dlouhé a pochmurné chátrání obou důlních areálu až do stavu, kdy jakákoliv záchrana nebude možná.
Ale tu kladivovou těžní věž na dole ČSA, tu nenechte padnout. Protože pokud někde v ostravsko-karvinském revíru ještě existuje skutečná průmyslová architektura, je to právě tam.
důl ČSA / Karviná - Mizející industriální architektura.
Viktor Mácha
www.viktormacha.com
instagram | linkedin | facebook
Předchozí články
- Konec šedé litiny v Bohumíně
- Konec hlubinné těžby v Čechách
- Huta Częstochowa, nový začátek
- Rok na h*vno. I když vlastně..
- Dunaferr, železárny nad propastí