Framatome Le Creusot
Framatome Le Creusot, kovárna - 9.000 t kovací lis TS Plzeň
Řeknu Vám narovinu, že proniknout do strategické závodu na výrobu součástí jaderných reaktorů teda není pro amatéry. Ale získání povolení byl jen začátek. Problém obřích kováren je totiž ten, že výroba takhle zásadních dílů může trvat i týdny. Výkovek se musí zpracovávat pomalu, systematicky a hlavně přesně. V praxi to znamená, že většinu času dřepí rozkovaný ingot v nahřívací peci a čeká se, až ocel dosáhne té správné teploty.
Le Creusot, 100 t parní buchar - Druhá polovina 19. století
A teď se do toho výrobního procesu trefte, když bydlíte 995 kilometrů daleko!
Dvakrát jsem míjel Le Creusot neúspěšně a teď na konci února to vypadalo na další neúspěšný pokus. Kovárna nejede, ingot se nahřívá... Zase..
Tak na to kašlu a smířen s tím, že to letos zase nevyjde, ujíždím dál na jih k Lyonu, kde mám domluvenou jednu ocelárnu. Druhý den u obloukové pece, když tu náhle telefon. V Le Creusot se dnes bude kovat! Je to „jen“ 220 kilometrů daleko, to dám!
V Lyonu mám nafoceno v rekordním čase a už se zase řítím na sever, konečně do Framatome!
Příjezd krátce po jedné hodině odpolední, smlouvu o důvěře a seznámení s bezpečností podepisuji za pochodu od hlavní brány. Kovárna jede, fakt jede! Už ze vzdálenějšího konce haly je vidět obří ingot pevně sevřený v českém (sic!) lisu TS Plzeň!
Framatome Le Creusot, kovárna - A šup zpátky do pece.
Je to velké. Tak velké, jak jsem si to zhruba představoval. Ale krátké. Celá akce trvá ani ne 20 minut a už zase zpátky do nahřívací pece. Další kování zítra ráno. To už ale budu mířit zpátky do Belgie.
Tak zase někdy, Framatome! Výsledky téhle bleskové návštěvy mám na webu.
Viktor Mácha
www.viktormacha.com
instagram | linkedin | facebook
Předchozí články
- Největší evropská slévárna válců
- Pohasínající záře nad Kladnem
- Dvakrát a dost
- Ticho, sníh a doly
- Ovako Smedjebacken