cestování časem v kolonii Lipiny

neděle 3. květen, 2015 | 0 komentářů | zobrazeno 1517×Postřehy z cestIndustriál

dělnická kolonie Lipiny, Świętochłowicedělnická kolonie Lipiny, Świętochłowice

Do Polska je proč se vracet. Nejsou to totiž jen starobylé válcovny, začouzené koksovny a uhelné doly, ale také nesčetné dělnické kolonie, ve kterých jakoby se čas zastavil někdy v polovině minulého století. V jedné z takových jsem se toulal v dubnu minulého roku společně s mým kolegou Pavlem Zubkem. Všechny fotografie si prohlédněte jako obvykle zde.

Kolonie Lipiny patří ve Slezsku k těm nejstarším, její historie sahá až do druhé poloviny 18... celý článek

Přednádražní kolonie

sobota 25. duben, 2015 | 0 komentářů | zobrazeno 1866×NovinkyPostřehy z cestHistorie

kolonie Přednádražní, Ostravakolonie Přednádražní, Ostrava

V Ostravě jsem byl už nesčetněkrát a stejně tolikrát jsem i lačně kroužil kolem slavné Přednádražní kolonie nacházející při železnici mezi koksovnou Švermakoksovnou Svoboda. Nikdy mi ale strach nedovolil zastavit a do Rómy hemžícího se teritoria vstoupit. Situace se ale nedávno změnila. Všechno původní obyvatelstvo bylo v roce 2012 násilně vystěhováno kvůli havarijnímu stavu budov a tak... celý článek

Zdzieszowice, největší evropská koksovna

úterý 21. duben, 2015 | 0 komentářů | zobrazeno 2013×NovinkyIndustriál

Koksownia Zdzieszowice, příklad moderní industriální architekturyKoksownia Zdzieszowice, příklad moderní industriální architektury - industriální architektura

Čtyři miliony koksu ročně, to už je nějaké číslo! Pro koksovnu ve Zdzieszowicích žádný problém. Během 85 let své existence zde vyroslto celkem dvanáct koksárenských baterií, na jejichž výstavbě se v průběhu času odrazila všechna geo-politická uskupení Polska; tedy od typicky německého designu vizionářské dvojice Schupp & Kremmer, přes typizované bunkry sovětského typu až po moderní zauhlovací věže vyvinuté polskou firmou Zarmen.

V současnosti největší evropská koksovna byla ve Zdzieszowicích (Deschowitz)... celý článek

Donbas, skutečná průmyslová krajina

sobota 28. březen, 2015 | 0 komentářů | zobrazeno 3125×NovinkyPostřehy z cestIndustriál

Nikitovskij rtutnyj zavod, GorlovkaNikitovskij rtutnyj zavod, Gorlovka - industriální architektura

Psal se rok 2012 a já se trmácel dodávkou tři dny na východ. Cíl byl jasný - legendární donětská uhelná pánev, Donbas. O tom, že se zde nachází uhlí, se vědělo již od roku 1721. První doly se ale otevřely až na konci 19. století s rozšířením železniční sítě. Z ryze zemědělského regionu se tak záhy stala hlavní průmyslová základna Sovětského svazu, těžba uhlí zde za nedlouho dosahovala celých 87% celé ruské produkce. Tento trend přečkal občanskou i obě světové války a trval až do 70. let minulého století. Rozpad... celý článek

železárny EVRAZ NTMK

sobota 21. březen, 2015 | 0 komentářů | zobrazeno 1487×NovinkyPostřehy z cestIndustriál

železárny EVRAZ NTMK, vysoké peceželezárny EVRAZ NTMK, vysoké pece

Během mé druhé cesty za průmyslovým dědictvím ruského Uralu (zážitky z první cesty si přečtěte zde) jsem navštívil i mohutný hutní závod v Nižném Tagilu. Proč mohutný? Pracuje zde totiž přes 25.000 dělníků! To je jen pro představu třikrát tolik, co v ostravském Mittalu (7.500). Inu velká země, velké možnosti.

Návštěva fotografů ze Západní Evropy je tam prý vzácná a tak jsem byl dokonce pozván do místní televize... celý článek

Serov, vysokopecní klenot severního Uralu

sobota 7. březen, 2015 | 1 komentář | zobrazeno 1691×NovinkyIndustriál

železárny Serov, vysoké peceželezárny Serov, vysoké pece - industriální architektura

Začínám na ten Ural jezdit rád. Po strastiplné první expedici na začátku roku 2013 (cestopis z tohoto dvoutýdenního martýria zde) jsem sebral odvahu a vypravil se do této kolébky euro-asijské průmyslové revoluce podruhé. Tentokrát byla mým jasným a hlavním cílem majestátní huť, nejseverněji položená železárna Ruské federace - legendární Serov. Těch 6 hodin v letadle a 5 hodin v autě se vyplatilo. A to i přes skutečnost, že jsem... celý článek

tradiční ruční válcovna v Zawierci

sobota 28. únor, 2015 | 0 komentářů | zobrazeno 1604×NovinkyIndustriál

Walcownia Bruzdowa Zawiercie, jemná válcovnaWalcownia Bruzdowa Zawiercie, jemná válcovna

Na dobrá místa se člověk rád vrací. Fotografie z první i druhé návštěvy zde. Podobně i já jsem se podruhé vypravil do zapomenuté válcovny v polském městě Zawiercie, kolébky polské průmyslové revoluce. A proč? Protože tradiční ruční válcování v Evropě pomalu ale jistě mizí a právě ZWWB je jednou z posledních válcoven tohoto typu široko daleko. Zkrátka a dobře práce kvapná málo platná a zde si s každým jednotlivým vývalkem... celý článek

URAL, cesta na špatnou stranu světa (část II.)

pátek 30. leden, 2015 | 2 komentáře | zobrazeno 3250×Postřehy z cestIndustriál

vysoká pec v železárnách Ural Steel vysoká pec v železárnách Ural Steel - industriální architektura

Utekl Vám začátek? Cestovní zápisky z prvního až pátého dne naleznete zde.

Do horského centra Novoabzakovo přijíždíme až za tmy. V zelenavé záři poblikávajícího pouličního osvětlení míjíme rozestavěné a pravděpodobně již nadobro opuštěné betonové skelety ambiciózně vypadajících apartmánů umně zdobených vulgárními grafity v azbuce. Na konci jinak setmělého bulváru svítí obří billboard "Aktiv... celý článek

Aperam Châtelet

neděle 25. leden, 2015 | 0 komentářů | zobrazeno 1543×NovinkyIndustriál

Aperam Châtelet, válcovna pasůAperam Châtelet, válcovna pasů - Industriální fotografie

Kde leží jedna z nejkrásnějších válcoven pasů v Evropě? V Belgii přece! Všechny fotografie si prohlédněte zde.


Historicky třetí válcovna pasů v Belgii byla postavena v roce 1976 pod jménem "Société Carolorégienne de Laminage" (CARLAM) jako přidružený provoz ocelárny "Hainau-Sambre". V roce 1981 byla válcovna začleněna do skupiny Thy-Marcinelle a jen o rok později závodem Cockerill. Od roku 2002 je součástí společnosti Arcelor. V roce 2004 byla dokončena... celý článek

Jeden ze tří posledních

sobota 3. leden, 2015 | 0 komentářů | zobrazeno 1328×NovinkyIndustriál

Saint-Gobain Pont-a-Mousson, vysoké peceSaint-Gobain Pont-a-Mousson, vysoké pece

Jeden ze tří posledních činných vysokopecních závodů ve Francii můžeme najít v Lotrinsku nedaleko města Metz. Všechny fotografie ze závodu Saint Gobain, nejvýznamnějšího evropského podniku v oblasti litých trubek si prohlédněte na mých stránkách.

Železárna na okraji francouzského města Pont-a-Mousson byla uvedena do provozu již v roce 1856 krátce po objevu ložisek železné rudy v oblasti Marbache. V té době začínala pouze s jednou vysokou pecí; zbylé... celý článek

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace